Träden klarar sig utan vatten, solen syns mycket väl på natten

Vet inte riktigt hur jag ska skriva det här utan att det uppfattas som respektlöst eller missuppfattas. Men jag gör ett försök. Läste en artikel i GP i morse om en person som förlorat en nära person och kom då att tänka på en sak som stod i tråden på Flashback som jag länkade i ett tidigare inlägg. Jag har dessutom funderat på det här lite de senaste dagarna.



Med all respekt för dem som förlorar personer i dödsfall, men jag tror det är enklare att gå vidare från en situation när någon dör än när man blir dumpad av pojk/flickvän. Och detta grundar jag på faktumet att "hoppet är det sista som överger människan", som stämmer så otroligt bra!

Om en person dör blir man självklart helt sjukt knäckt etc, men efter ett tag inser man ju att hoppet om att få återse personen ju är obefintlig - den existerar inte. Hoppet är med andra ord ute, vilket gör att man bör kunna gå vidare. Om man däremot blir dumpad så finns ju personen kvar, vilket gör att det trots allt finns ett litet, litet hopp om att få tillbaka denna.

Visst, hon/han kanske gör galet klart att det hela är över, men som vi tidigare kom fram till - hoppet är verkligen det sista som överger en, och hoppet finns ju trots allt kvar så länge man själv vill att det ska finnas där. Om personen ifråga däremot går bort så försvinner ju hoppet totalt, och då bör man också enklare kunna move on. Däremot finns det dock en liten risk  med mitt resonemang, och det är att om en person dör och ens hopp försvinner, istället för att släppa och gå vidare finns ju risken att man istället fungerar så att när hoppet är ute, då är verkligen hoppet ute, och då kanske man bara lägger sig ner och ger upp istället för att gå vidare.

Det är lite samma situation som jag en gång diskuterade med en person. Det handlade om scenerna i filmen Titanic när Rose springer ner i den sjunkande båten för att rädda Jack som sitter inlåst och fängslad i ett rum längst ner i båten. Jag menade att jag förstod Rose's agerande, eftersom hon älskade honom så mycket att hon inte ville leva utan honom, medans den här personen jag diskuterade frågan med menade att man ju är ihop med någon av egoistiska skäl, för att man själv ska må bra, och därför finns det ingen anledning att riskera sitt eget liv för att rädda någon. 

Älskar man/tycker man om någon så mycket att man inte kan tänka sig att leva utan den, då finns risken att man när personen och hoppet försvinner så ger man kanske helt enkelt upp livet. Men det kan också vara så att det är enklare att gå vidare om en person går bort än om man blir dumpad.

När jag läste igenom texten nu känner jag att den utan tvekan kommer missuppfattas. Ni kommer tro att jag önskar livet ur vissa personer och inte alls har någon förståelse för hur tungt det är att förlora en familjemedlem eller nära släkting. Men det förstår jag, och jag kan lova att jag inte önskar någon person något ont överhuvudtaget. Det enda jag ville få fram var att jag tror det är enklare att gå vidare från en situation där en person helt går bort än om man bara blir lämnad, eftersom hoppet att få tillbaka persone finns kvar när man blir lämnad, men det finns inte kvar om en person avlider.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Djupt inlägg, men jag förstår vad du menar.

2009-03-25 @ 21:09:55
URL: http://thechantalle.blogspot.com
Postat av: Anonym

Djupt!



Tillräckligt.

2009-03-25 @ 21:34:42
Postat av: Anonym

Du är en sån jävla tönt. Tror att du skriver så djupt, men det är bara skitsnack, du och ditt pack!

2009-03-25 @ 21:51:23
Postat av: Linus Eriksson

Hm...var någonstans står det att jag själv tycker det här var en djup text? Någon gång ska jag visa dig en djup text, då kommer du häpna;)



Dessutom - om du läser igenom den här bloggen från början till slut kommer du ganska snart märka att det här knappast är en djup blogg:P

2009-03-25 @ 22:03:27
URL: http://limpasterix.blogg.se/
Postat av: JJ

fint inlägg linus, fint

2009-03-25 @ 22:52:28
Postat av: Anonym

Måste bara säga att du - enligt min mening - har helt fel. Att förlora någon man älskar mer än sitt eget liv, att förlora någon man skulle offra sitt eget liv för utan att ens blinka, är det absolut värsta man kan gå igenom. Du kan gå vidare när du träffar en ny tjej, vilket du utan tvekan kommer att göra. Du kommer bli kär i någon annan och ditt ex kommer att bli ersatt. Jag förlorade min mamma. Hon kommer alltid vara borta, det finns ingen ersättning.

2009-03-26 @ 21:07:43
Postat av: Linus Eriksson

Först och främst - jag beklagar verkligen!



Jag förstår att det är sjukt tungt att förlora någon man verkligen älskar så mycket. Visserligen kan man nog älska sin flickvän mer än sitt eget liv också, och offra sitt eget liv utan att ens blinka, men jag förstår vad du menar.



Men det är här min poäng ligger, att om någon dör så finns hoppet inte kvar, och man kanske då på ett sätt enklare kan gå vidare, än om personen i fråga finns kvar och man har hopp om att få tillbaka henne igen?



Dock ska jag erkänna att det svårt för mig att säga, då jag aldrig tex förlorat min mor/far.

2009-03-26 @ 21:33:42
URL: http://limpasterix.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tror vi båda har en poäng och att det egentligen kanske inte finns något riktigt svar på det.



Tycker du ska försöka glömma ditt ex förövrigt, lev livet och nya tjejer kommer dyka upp.

2009-03-27 @ 10:54:47
Postat av: Linus Eriksson

Mm, jag håller med, vi båda har en poäng.



I'll do my best, och det känns som det går framåt:)

2009-03-27 @ 11:48:20
URL: http://limpasterix.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vill bara lägga in en liten kommentar till den personen som skrev att "Du är en sån jävla tönt. Tror att du skriver så djupt, men det är bara skitsnack, du och ditt pack!" är ditt liv så meningslöst att du måste tracka ner på andra för att kunna känna dig värd något?? det e ju helt absurt!...stannade du kvar på dagis eller?? för ditt betende är på just den nivån...ja har bara en sak att säga till dig GET A LIFE! o sluta tracka ner linus!



2009-03-31 @ 22:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0