Power Nap

Power Naps - ämnet som snabbt kan leda till mycket hetsiga diskussioner. Vissa förespråkar denna vilometod starkt, medans vissa är helt emot den.

Själv menar jag att en power nap är gudomlig om man nyttjar den på rätt sätt. Om man inte vet hur man ska behandla den kan det snabbt leda till missbruk och att "napen" har motsatt effekt än den tänkta.

Det räcker att man sover någon minut för länge för att man ska vakna upp galet trött istället för pigg, och detsamma gäller om man sover en för kort stund - man blir då tröttare när man vaknar än man var innan man somnade. Det krävs en fingertoppskänsla utöver det vanliga för att power napen ska komma till sin rätt.

Hur vet man då hur man ska använda Power Napen? Det finns dessvärre inget tydligt svar på den frågan. Det är från person till person. Träning ger färdighet, så det är bara att börja nöta. Experimentera med tiden och hitta vad som passar just dig bäst.

För när man väl hittat sitt sätt, ja, då finns det inget bättre än en Power Nap mitt på ljusan dan!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker som så att det är helt rätt och nödvändigt att ta sig en tupplur mitt på ljusa dagen. Kroppen utsöndrar tillväxthormon, det blir en liten time out för CNS (de centrala nervsystemet) samt återhämtningen blir bättre, vare sig man utför någon idrott eller ej.

2009-03-20 @ 09:48:00
Postat av: Linus Eriksson

Grymt skönt att höra! Hade ingen aning om detta, men det glädjer mig att det tom är nyttigt att slagga lite på dagen:P

2009-03-20 @ 09:55:16
URL: http://limpasterix.blogg.se/
Postat av: Anonym

Visst är det skönt och bra =) . Slagga på ;)

2009-03-20 @ 19:13:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0